This is who i am.

Alla inlägg under juli 2014

Av Angelika - 25 juli 2014 01:02

En ledig helg innan de vankas 2 jobbhelger i rad.. that´s it för fröken Edlund. Går av imorrnbitti.. då bli de å sova halva dagen.. ska möta upp min andra hälft på stan på jakt efter en doppresent till lilla Leon som ska döpas på Lördag. Sen bli de hem å svida om för vi ska grilla hos en kompis.. Johan å hon lär väl ska nåt å dricka i form av nå alkoholhaltigt, jag själv ska agera chaffis till en annan kompis. Nyktert imorrn på Laxfestivalen dels för så jag vet att vi ta oss hem å dels för att vi ska ju på dop på Lördag i Norrfällsviken. Med både karl å våra barn i bilen vill jag inte sitta å köra halvbakis. Jag är en sån person som inte gillar å köra dagen efter jag ha druckit, visst ha de hänt att jag gjort de å självklart så ha jag vart säker på att jag är körduglig.. men ändå så känns de inte helt ok. Då är de bättre å avstå spriten. Söndag fundera vi på dra upp till Junsele å gå på djurparken med barna.. vi få väl se va vädret säger. 


Sen en annan grej.. jag ha vunnit 6 kg godis!!!? Ha sett att två kompisar ha gillat å delat en sida på facebook där man kan vinna gratis godis.. men jag ha som inte brytt mej om de.. förra Söndagen tänkte jag ah jag testa väl.. tyckte inte dom såg så god ut så jag skulle väl inte förvåna mej om jag vinn skiten.. jag gillade å delade både sidan å inlägget som man skulle göra för å få en chans. När jag sen dan efter hade gått å lagt mej så ringer Johan som satt på undervåningen till mej å fråga om jag visste om att jag hade vunnit 6 kg godis.. haha kul ju! Vincents lördagsgodis är räddad några Lördagar framöver nu :P 6 kg godis!! De är ju sjukt mycke ju.. här behövs inge fikabröd till gästerna för jag kommer ju ha godis å bjuda på hahahaha. Snacka om att självdiciplinen kommer testas till max. Inte bra, inte bra! Men de finns säkert nån mening med de också.

Av Angelika - 18 juli 2014 22:06

Tillbaka till vardagen igen efter 9 dagars ledighet å ännu en jobbhelg framför mej, inleder nu natt 1/3. De här med 3 nätter på raken är inte riktigt min grej.. min lediga dag efter ha gått av en sån här jobbhelg bruka innehålla med stora bokstäver trötthet! Men men bara å bita ihop. I Augusti bli de fler jobbnätter å dessutom 2 jobbhelger irad. Ibland bli de så när man tar på sej extra.. å ibland förstå jag inte riktigt hur jag tänker? Känns som jag kommer missa tid med min familj. Hädanefter få jag nog lov å tänka mej för en extra gång till innan jag tar på mej extra jobb :P Men jag ska absolut inte gnälla.. de finns dom som inte ha nå jobb överhuvudtaget.


Senaste news då.. Vide ha haft en dejt med en läkare på barnmott. där vi fick konstaterat att hans förkylningsastma grundar sej från hans RS-virus han hade när han va bebis. Han ha fått en ny medicin som han ska få på kvällarna när han är sjuk.. + inhalera dagtid å kvällstid. Jag hoppas hoppas de växer bort! Men tyvärr så trodde hon inte de, de kan göra de.. men de är inte säkert. Så de är väl bara å se när han bli större. Min egen astma visar sej mer nu, vilket de brukar göra på sommarn.. tack för de pollenhelvete! Skulle väl egenklien behöva få träffa nån läkare jag med för å få bukt med de hela.. men jag inhalera på både med pulmicort å bricanyl så bli de säkert bra :) Dock skulle jag väl vilja ha på papper att de är astma jag ha, varje gång jag ha vart på vårdcentralen angående astman så läkarna frågat om jag gjort nån spirometri, nej säger jag å sen händer de liksom inge mer.. nästa gång ska jag säga till att jag vill göra en sån!


Av Angelika - 9 juli 2014 23:09

Jag sitter här i godan ro å läser på facebook.. jag bläddrar neråt när jag få se en artikel om ett barn som ha blivit lämnad i bilen! En 1:åring som sitter i sin bilbarnstol, bilen är låst å inga föräldrar i siktet.. jag bli så förbannad på föräldrar som inte verkar ha ett skvatt innanför pannbenet att dom lämnar sina barn på detta sätt! Pröva sätt er i bilen själv få ni känna på lidandet!! Dessa föräldrar verkade inte förstå varför polisen krossade rutorna.. nu finns de verklien inge ursäkter.. om de är människor från ett annat land borde dom väl få information om de här.. om dom inte förstår själv. Jag tar alltid med mina barn när jag ska in å handla, även om de bara är en liten sak som ta nån minut bara. Å de här gäller även hundar.. nää jag kan för i min värld inte förstå va som är så svårt å förstå!? Jag ha faktiskt testat.. å jag va helt själv i bilen.. sitta i bilen, varken ha veva ner rutan eller öppnat en dörr. Å då va de ändå inte stekheta solen ute, lite skugga när molnen skymde solen. Jag fick panik efter några minuter å va tvungen å öppna bildörren å sticka ut huvve för å få luft. Tänk er då barn eller hundar som inte kan öppna bildörren. Jag delar samma inlägg.. vilket jag säkert tror många redan ha läst.. men ha ni inte läst.. så gör de!


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19197443.ab


"Extra känsliga"

Enligt Bernt Alm som arbetar som barnhälsoöverläkare vid Region Halland riskerar barn som lämnas i varma bilar att drabbas av både värmeslag och hjärnsvullnad.

– Hjärnan börjar svälla och till slut har den svällt så mycket att det inte kommer något blod och det är det som dödar. Vätskebrist är ju förstås också ett problem, men det är inte det man dör av, säger han.

Att en barnkropp är mer värmekänslig än en fullvuxen människa gör också att situationen snabbt blir mer kritisk.

– De har större hjärna i förhållande till sin kropp vilket gör dem extra känsliga. De är sämre på att göra sig av med vätska än en vuxen, säger Bernt Alm.

Den som upptäcker ett barn som sitter instängd i en varm bil bör därför agera skyndsamt.

– Man får låta sig ledas av det sunda förnuftet och försöka lokalisera föräldrarna. Om det verkar allvarligt är det bara att slå sönder rutan så barnet får luft och kanske ringa en ambulans, säger Bernt Alm.


Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten/varm-bil-dodsfalla-for-barn-hjarnan-svaller/

Av Angelika - 8 juli 2014 21:32

Sommarn är här å värmen med den :) Ja man ska väl inte klaga å gnälla.. hur mycke sommar ha vi haft egenklien? Men en grej jag gnäller på.. å de är den här förbenade pollen! Jag snorar å de klias i ögona.. inte najs! Men de är bara å stå ut. 


Jag ha ju tydligen glömt bort min blogg på sista tiden.. uppdateringen ha liksom inte hunnits med. Jag är nu tillbaka på jobbet efter ha vart ledig drygt 3 veckor.. haft lite semester å vart sjuk. Midsommar firades i Grannäs utanför Sorsele med mamma, pappa, barna, lillesis å hennes familj. En midsommar med alla väderslag som gick å ha.. när vi åkte dit så snöa de, de både regna å haglade när vi va där för mot kvällskvisten fick se lite sol. Trevligt hade vi även fast de va kallt, smart som man va så hade man ju med kläder till barna i allafall.. men inte till mej själv haha. Hann även med å fara till Skellefteå helgen därpå på Stadsfesten.. drack lite alkoholhaltiga drycker å badade i spa poolen som brorsan hade. Himla kul hade jag i allafall! Midsommar i fjälle bidrog med en förkylning som satt i hela 3 veckor.

   Nu är de sista jobbnatten i allafall innan man gå på ledighet igen.. så på Torsdag drar vi till Rossön efter Vides besök på sjukhuset. Jag njuter av min ledighet för i Augusti ha jag hela 13 jobbnätter framför mej. Jobbar 3/5 helger. Den här sommarn är de full rulle.. vi ska även försöka hinna med å fara till Junsele djurpark med barna, vi ha laxfestivalen å dop å jag ska åka på bröllop. Men de känns bra! Förra sommarn jobbade jag bara kändes de som.. nu ha jag lite mer ledighet. Jag känner mej rätt nöjd med livet! Å + i kanten är ju även att jag ha fått förtroendet att få va min kära kollegas vice arbetsledare. 


Sommar 2014 - feels good!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bloggar å läsa

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

...


Ovido - Quiz & Flashcards