This is who i am.

Direktlänk till inlägg 9 juli 2014

Barn som blir lämnad i bilen en varm sommardag!

Av Angelika - 9 juli 2014 23:09

Jag sitter här i godan ro å läser på facebook.. jag bläddrar neråt när jag få se en artikel om ett barn som ha blivit lämnad i bilen! En 1:åring som sitter i sin bilbarnstol, bilen är låst å inga föräldrar i siktet.. jag bli så förbannad på föräldrar som inte verkar ha ett skvatt innanför pannbenet att dom lämnar sina barn på detta sätt! Pröva sätt er i bilen själv få ni känna på lidandet!! Dessa föräldrar verkade inte förstå varför polisen krossade rutorna.. nu finns de verklien inge ursäkter.. om de är människor från ett annat land borde dom väl få information om de här.. om dom inte förstår själv. Jag tar alltid med mina barn när jag ska in å handla, även om de bara är en liten sak som ta nån minut bara. Å de här gäller även hundar.. nää jag kan för i min värld inte förstå va som är så svårt å förstå!? Jag ha faktiskt testat.. å jag va helt själv i bilen.. sitta i bilen, varken ha veva ner rutan eller öppnat en dörr. Å då va de ändå inte stekheta solen ute, lite skugga när molnen skymde solen. Jag fick panik efter några minuter å va tvungen å öppna bildörren å sticka ut huvve för å få luft. Tänk er då barn eller hundar som inte kan öppna bildörren. Jag delar samma inlägg.. vilket jag säkert tror många redan ha läst.. men ha ni inte läst.. så gör de!


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19197443.ab


"Extra känsliga"

Enligt Bernt Alm som arbetar som barnhälsoöverläkare vid Region Halland riskerar barn som lämnas i varma bilar att drabbas av både värmeslag och hjärnsvullnad.

– Hjärnan börjar svälla och till slut har den svällt så mycket att det inte kommer något blod och det är det som dödar. Vätskebrist är ju förstås också ett problem, men det är inte det man dör av, säger han.

Att en barnkropp är mer värmekänslig än en fullvuxen människa gör också att situationen snabbt blir mer kritisk.

– De har större hjärna i förhållande till sin kropp vilket gör dem extra känsliga. De är sämre på att göra sig av med vätska än en vuxen, säger Bernt Alm.

Den som upptäcker ett barn som sitter instängd i en varm bil bör därför agera skyndsamt.

– Man får låta sig ledas av det sunda förnuftet och försöka lokalisera föräldrarna. Om det verkar allvarligt är det bara att slå sönder rutan så barnet får luft och kanske ringa en ambulans, säger Bernt Alm.


Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten/varm-bil-dodsfalla-for-barn-hjarnan-svaller/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelika - 15 februari 2019 00:51

Ett riktigt gnällinlägg!   Här bli de ett nattligt inlägg då Mr. Blund lyser med sin frånvaro och hostan from hell som gör att jag inte kan sova. Nu är de 2:a natten jag inte kan somna och de är så störande! När folk skriver/säger vabbruari vilke...

Av Angelika - 9 januari 2019 21:46

Lägg inte din energi på det du inte kan påverka.. stanna upp i nuet.. här och nu! Vad som kommer ske i framtiden är det ingen som vet. Det öppnas nya dörrar och gamla stängs. Det kan gå åt skogen men samtidigt kan de bli något bra. Allting sker av...

Av Angelika - 3 december 2018 22:30

Jag ha nu vart sjukskriven sen Februari/Mars.. snart börja den lida mot sitt slut. Blev fortsatt till början av Januari. Då ska vi ha ett avstämningsmöte å efter de bli de nog dags att återgå till arbete.. men dock på en låg nivå till en början. 25% ...

Av Angelika - 2 juli 2018 08:09

De är sommar, värmen kommer å går.. de är nu man ska njuta av att alla är lediga å få vara tillsammans. Barnen är ledig från förskolan, J ha också sommarlov. De är mysigt å skönt å slippa alla måsten, kliva upp tidigt för å skjutsa ner barnen på förs...

Av Angelika - 13 juni 2018 08:20


Alltför många i samhället lider av psykisk ohälsa. Stress, ångest, utmattning you name it. Har man brytit ett ben syns de, men på insidan kan ingen se när man lider av psykisk ohälsa. Man känner den, lever med den dagligen. Den sätter sina spår.. har...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bloggar å läsa

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

...


Ovido - Quiz & Flashcards