This is who i am.

Direktlänk till inlägg 10 juni 2012

Tankar & funderingar..

Av Angelika - 10 juni 2012 09:14

Skolan är finally klar! Jag fick tillbaka komplettering på de jag skulle komplettera.. skickade in de å sen fick jag ett mail av min lärare nån dag efter att nu va hon nöjd. Så otroligt skönt att de är klart! Nu ha jag godkänt i psykologi. Nu blickar jag fram till hösten å oroar mej en liten gnutta över hur jag ska orka å hur de ska sluta. Eftersom bebis ska anlända i Oktober kommer jag vara höggravid på nästa kurs. Sista träffen är v.39 alltså enkelt.. jag är då i samma vecka. Inte därför jag är lite nervös utan att jag faktiskt ha tänkt fortsätta läsa när bebis ha kika ut. Vara mammaledig samtidigt som jag fortsätter pluggar. Om ni inte redan vet de så läser vi på halvfart å är på skolan 1 dag i veckan eller varannan vecka. Så när vi börjar nu i Augusti är vi på skolan 1 dag mellan 9-15 var 3e vecka. Nu är självklart uppläggen väldigt olika, å tiderna varierar. Så vi hoppas innerligt att våran lilla plutt kommer va en nöjd pojke/flicka så h*n kan följa sin mamma på skolan. Sen ha jag en underbar mamma som ha erbjudit sej å komma ner å hjälpa till. Men jag försöker ändå å tänka att om jag inte orkar så få jag lov å hoppa av. De är faktiskt inte hela världen! Jag kan återuppta mina studier sen framöver, även om de kommer bli lite mer krångligt.. men de är nåt jag få ta sen i så fall.


Sen då? Jo min älskade mamma å pappa kommer ner idag! <3 Imorrn åker vi upp till Umeå, å jag är så glad att jag få sällskap i bilen av just dom. Vincent kommer självklart också få följa med! Vi ska alltså upp för att fira att min systerdotter ta studenten. Shit va stor hon också ha blivit! Min brorsson fyllde 16 år igår.. alla blir så stor.. de är nog bara jag själv som inte åldras haha. Men i allafullafall så kommer mamma å pappa ner hit för att Johan ska se efter deras hund å Thure å Oden få hälsa på vännerna på berget i Granvåg några dagar. För att inte riskera att de bli nå dyra veterinär besök så är de bäst å enklast så. Vi ha redan vart med om att pappas gamhund som fick besöka veterinären just för att en av våra hade bete han rätt i huvve. Absolut inge farligt, men de behövde sys nåt stygn. Så kan de bli när man ha en massa hanhundar tillsammans som inte riktigt känner varann, så den här gången ta vi de säkra före de osäkra. 







Gravid vecka 24

Barnet

Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.

Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.

Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 700 gram


Mamma

Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt.


Pappa

Nu kan du nog känna fostrets aktivitet utanpå magen. Kvinnan kan känna buffar och sparkar betydligt tidigare. Du får ha tålamod. Det är vanligt att rörelserna avtar så fort man lägger handen på magen. Man gör sig gärna en bild av hur bebisen ligger, men det är svårt att känna fram den bilden om man inte är proffs. Det kan visa sig att det du trott vara huvudet i själva verket är rumpan. Barnmorskor kan sin sak och kan visa hur barnet ligger om ni är nyfikna.



                 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelika - 15 februari 2019 00:51

Ett riktigt gnällinlägg!   Här bli de ett nattligt inlägg då Mr. Blund lyser med sin frånvaro och hostan from hell som gör att jag inte kan sova. Nu är de 2:a natten jag inte kan somna och de är så störande! När folk skriver/säger vabbruari vilke...

Av Angelika - 9 januari 2019 21:46

Lägg inte din energi på det du inte kan påverka.. stanna upp i nuet.. här och nu! Vad som kommer ske i framtiden är det ingen som vet. Det öppnas nya dörrar och gamla stängs. Det kan gå åt skogen men samtidigt kan de bli något bra. Allting sker av...

Av Angelika - 3 december 2018 22:30

Jag ha nu vart sjukskriven sen Februari/Mars.. snart börja den lida mot sitt slut. Blev fortsatt till början av Januari. Då ska vi ha ett avstämningsmöte å efter de bli de nog dags att återgå till arbete.. men dock på en låg nivå till en början. 25% ...

Av Angelika - 2 juli 2018 08:09

De är sommar, värmen kommer å går.. de är nu man ska njuta av att alla är lediga å få vara tillsammans. Barnen är ledig från förskolan, J ha också sommarlov. De är mysigt å skönt å slippa alla måsten, kliva upp tidigt för å skjutsa ner barnen på förs...

Av Angelika - 13 juni 2018 08:20


Alltför många i samhället lider av psykisk ohälsa. Stress, ångest, utmattning you name it. Har man brytit ett ben syns de, men på insidan kan ingen se när man lider av psykisk ohälsa. Man känner den, lever med den dagligen. Den sätter sina spår.. har...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Bloggar å läsa

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

...


Ovido - Quiz & Flashcards